fbpx

שיווק ברשתות חברתיות – מאיפה מתחילים לשווק את העסק?

שיווק ברשתות חברתיות יכול להיות מבלבל עבור עסקים רבים ובמיוחד בתחילת הדרך.

מצד אחד יש כל כך הרבה אפשרויות וכלים שעומדים לרשותנו: פייסבוק, לינקדין, טיקטוק, אינסטגרם, יוטיוב וכו’. מצד שני לכל אחד מהכלים המהממים האלה יש אלגוריתם משלו, חוקים משלו, תרבות משלו שצריך להכיר.

“מרוב עצים לא רואים יער”, זה פתגם כל כך נכון במיוחד בהקשר של שיווק ופרסום ברשתות חברתיות. אנחנו כל יום שומעים על רשת חברתית חדשה שקמה, פיצ’ר חדש בסטורי או כלי פרסום חדש בפייסבוק.

כשלא יודעים כל כך מאיפה להתחיל ואיפה להשקיע את הזמן והמאמץ שלנו, זה יכול להיות מאוד קשה, מציף ומתסכל. 

לכן, באתי לעשות קצת סדר בבלאגן.

שיווק ברשתות חברתיות

מה לעשות לפני שמתחילים שיווק ברשתות חברתיות?

קודם כל מזל טוב על ההחלטה להקים עסק או להתחיל לשווק אותו ברחבי האינטרנט! גאה בכם שעשיתם את הצעד ובחרתם לעלות את העסק לרמה הבאה!

עכשיו, נתחיל מהבייסיק.

כדי לדעת באיזו רשת חברתית כדאי לבחור, עליכם לדעת מיהם הלקוחות המדויקים לכם. למשל: ילדים ובני נוער היום נמצאים הרבה בטיקטוק, לעומת זאת בני 40-50 מעדיפים את הפייסבוק.

כל קבוצת גיל נמצאת ברשת חברתית אחרת וכדאי להתמקד רק ברשתות החברתיות בהן רוב הקהל שלכם נמצא. 

זכרו: כשאתם משווקים לכולם, אתם משווקים לאף אחד. חשוב להבין מה הפלח המדויק של הלקוחות שתרצו לדבר אליו בשלב הזה בעסק ולהתמקד היכן שהם נמצאים. 

תשאלו את עצמכם, מי הם הלקוחות שלכם? נסו להבין עם עצמכם לאיזה טווח גילאים העסק שלכם קורץ יותר, מין, גיל, תפיסות עולם, מה הם תחומי העניין שלהם, הפחדים שלהם, החלומות שלהם, מה הניע אותם בכלל לרכוש מכם?

ברגע שיש לכם את התשובות, תוכלו להבין איזו מבין הפלטפורמות הכי מושכת את הלקוחות שלכם. תוכלו גם להבין איפה לכם הכי כיף ונעים להיות ומשם להחליט באיזו רשת חברתית כדאי להשקיע ומה לפרסם שם!

אז יאלה, בואו נכנס לעובי הקורה של שיווק ברשתות חברתיות, כל פלטפורמה ותעודת הזהות שלה.

שיווק בפייסבוק

שיווק בפייסבוק

למי פייסבוק פונה? בדרך כלל לקהל בגילאי ה- 30+.

למה הקהל שם? קודם כל בשביל להציץ בחיים של אנשים אחרים. אבל גם בשביל לימודים, גם בשביל בידור וגם בישביל לתקשר עם אנשים כמוהם. יש אנשים שהצהירו שהם לא רואים יותר חדשות בטלוויזיה ומעדיפים להתעדכן באקטואליה רק דרך פייסבוק.

איזה סוג של תכנים אפשר לפרסם בה? לפייסבוק יש את מגוון התכנים הרחב ביותר. הפלטפורמה הזו מנסה להכיל ולהיות הכול: גם אינסטגרם וגם טיק טוק וגם יוטיוב. 

בפייסבוק אפשר לכתוב פוסטים ארוכים וקצרים, לעלות בשידור חי, לנהל שיחות וידיאו, לבנות קהילה וגם ערוץ מלא סרטונים וכו’. זו פלטפורמה שמאפשרת הכי הרבה אפשרויות, עם הכי הרבה צורות תקשורת.

ניתן למכור דרכה? כן! אפילו ישירות. 

כשחושבים על לפרסם בפייסבוק, צריך לקחת בחשבון שפרסומים ממומנים ניתן לעשות רק מחשבון המוגדר כעסקי, לכן אם יש לכם קהל עוקבים גדול אבל הוא לא תחת עמוד עסקי אלא הפרופיל האישי שלכם, צריך לפתוח אחד ולהניע את הקהל לשם.

ברגע שתנסו למכור את המוצרים שלכם מהחשבון הפרטי שלכם פייסבוק עלולה לחסום אתכם ואתם עלולים לאבד את כל מה שעבדתם עליו כל כך קשה.

אזהרת מסע: פייסבוק רוצה שתשלמו לה על פרסום ממומן. לכן, כשאתם מפרסמים תוכן, במיוחד מפרופיל העסקי שלכם, פייסבוק תחשוף את הפוסטים שלכם רק ל 3%-%5 מהעוקבים שלכם בלבד. אם יש לכם 100 עוקבים, רק 5 אנשים יראו את התוכן או יראו מעורבות.

מומלץ להקציב מידי חודש סכום של כמה מאות שקלים לפרסום ממומן במטרה לחשוף את העסק שלכם ללקוחות חדשים. אפשר להחליט על תקציב ראשוני אפילו של דולר ליום וזה יספיק בהחלט. 

במידה ותבחרו להשתמש בפרסום ממומן בפייסבוק, חשוב שתקדמו את הפוסטים האיכותיים שלכם שנותנים ערך ללקוח ולא רק מודעות פרסומיות. בצורה זו תבנו מערכת יחסים עם הלקוח וקהילה סביב העסק שלכם, ועם הזמן תייצרו החזר גבוהה יותר על ההשקעה.

האם רק פייסבוק זה מספיק? אם אתם בוחרים לשווק בפייסבוק, אל תעשו את הטעות המרה של לשווק רק בפייסבוק. בגלל שהפלטפורמה הזו כל כך פופולרית יש בה המון פרצות לחשבונות, והיו מקרים מעולם שחשבונות שהוגדרו “בטעות” כעוינים ונמחקו כליל. 

פייסבוק היא הבעלים של העמוד שלכם ושל כל מה שאתם מפרסמים בתוכה. לכן, אם היא תחליט להסיר את העמוד שלכם כי הוא לא עומד באחד מתנאי השימוש שלה, היא יכולה לעשות זאת בקליק.

באופן חד משמעי כשמדובר על מספרי הזהב – עדיף להחזיק בנוסף לפייסבוק, עוד שני מקורות תקשורת מול הלקוחות לפחות, כמו: רשימת תפוצה, טיקטוק, בלוג או כל דבר אחר שלא תחת שליטתה של פייסבוק.

שיווק באינסטגרם 2

שיווק באינסטגרם

למי אינסטגרם פונה? קהל בגילאים של 17-28.

למה הקהל שם? אינסטגרם נחשבת למקור השראה גדול, תמונות מטיולים, אופנה, סטייל ורעיונות ליצירה הולכים שם חזק. באופן טבעי היא מושכת אנשים שמחפשים גם השראה, חוות דעת, טיפים ולכן גם מידע.

איזה סוג של תכנים אפשר לפרסם בה? תמונות, קרוסלת תמונות, וידיאו, שידורים חיים, סטוריז ולאחרונה נכנס גם הרילס – סרטונים קצרים שממש מנסים לחכות את טיקטוק.

הפיד באינסטגרם אמור להוביל לסוגי תכנים שונים וכדאי להשקיע זמן ומחשבה ביצירת מראה מעורר השראה שעושה חשק לעקוב. 

ניתן למכור דרכה? כן! אינסטגרם הכניסה יכולת הנקראת חנות באינסטגרם (Instagram Shopping) המאפשרת ישירות למכור מוצרים מהאינסטגרם.

בנוסף, ניתן להפנות לחנות הדיגיטלית שלכם דרך הקישור בביו או להפנות למוצרים ושירותים ספציפיים דרך הקישור בסטורי. 

חשוב לדעת: אומנם אינסטגרם נחשבת לרשת חברתית שהקהל שם בעיקר צעיר, זה לא ממש חד משמעי. הרבה משתמשים מתבגרים יחד עם הפלטפורמה והיום נכנס לתוכה יותר ויותר קהל מבוגר. 

נכון שמרבית הקהל של אינסטגרם הוא צעיר אבל בכל חודש הקהל הצעיר מתבגר ונשאר בה והקהל המבוגר יותר מתרחב. אל תפסלו את הפלטפורמה הזו לגמרי אם הקהל שלכם הוא מעל גיל 30. 

אזהרת מסע: 

  • שימו לב שמה שאתם מעלים לסטורי, נעלם אחרי 24 שעות. כדאי להגדיר סטורי שאתם אוהבים במיוחד כהיילייטס ואז הוא נשמר ואפשר לצפות בו שוב.
  • גם כאן כול פיצ’ר חדש שיוצא באינסטגרם שווה לחקור ולהשתמש בו לקידום העסק- החשיפה תמיד תהיה גבוה יותר בפיצ’רים חדשים.
  • אל תגזימו עם האשטגים. בעבר היה מומלץ לעלות 30 האשטגים לפוסט, היום ההמלצה של אינסטגרם היא 8 האשטגים בלבד ואידיאלית בסביבות ה3-5. השתדלו לעשות מחקר האשטגים קטן לפני (עליו נרחיב קצת יותר במאמר על אינסטגרם).
  • גילוי נאות: למרות המלצה של אינסטגרם להגביל את מספר ההאשטגים ל-3-5 לפוסט, אני אישית ראיתי שכמות גבוהה יותר של האשטגים עובדת יותר טוב.
tiktok

שיווק בטיקטוק

למי טיקטוק פונה? בטיקטוק יש טווח גילאים צעיר מאוד של 21-13, כמובן שלאט לאט טווח הגילאים עולה ככול שמבוגרים יותר מאמצים את הרשת. 

טיקטוק היא מצוינת ליצירת חשיפה גבוהה לתוכן. אם עשיתם סרטון טוב במיוחד בטיקטוק, ניתן להפוך להיות כוכב רשת בן לילה. 

למה הקהל שם? אם אתם חושבים שהסיבה היחידה שנכנסים לטיקטוק היא למטרות בידור בלבד, אתם טועים. אפילו טיקטוק עצמה מגדירה את עצמה כפלטפורמת תוכן ולמידה. במידה ואתם מצליחים לשלב את שתי התכונות האלה יחד בסרטונים שלכם (אלמנט בידורי לצד לימודי) הסרטון יהיה מוצלח יותר וזה נכון לכל הפלטפורמות ולא רק לטיקטוק. 

איזה סוג של תוכן אפשר לפרסם בה? סרטון קצר מאוד מאוד. סרטון טיקטוק מעל ל15 שניות נחשב לשוחק עבור הגולשים בפלטפורמה הזו. אם קשה לכם להיות קצרים ויש לכם מסרים ארוכים יותר להעביר עדיף לשקול לעבור ליוטיוב או לעשות סדרת טיפים בחלקים. 

ניתן למכור ממנה? לא כרגע. הרבה מאוד אנשים שמים קישור בטיקטוק לפלטפורמה אחרת שיותר קל לעודד בה מכירה, למשל לאינסטגרם, לפייסבוק או יוטיוב ומכוונים את הצופים שלהם לשם. 

חשוב לדעת: ברשתות הגדולות והמוכרות טווח החשיפה לתוכן(שהוא לא ממומן) הוא נמוך באופן משמעותי לעומת טיקטוק, מדובר על בין 3% ל-5% במקרה טוב בפייסבוק למשל. בטיקטוק החשיפה יכולה להיות עד 25 אחוזים, אם עשיתם סרטון טוב. 

אזהרת מסע: לא להגזים באשטגים (עד 3 האשטגים, 5 לכל היותר) . אל תנסו לעבוד על המערכת ולשים האשטגים לא רלוונטיים לנושא הסרטון שאתם מעלים רק בשביל ללכוד יותר צפיות. לטיקטוק יש אלגוריתם שעולה על הטעיות כאלו מאוד מהר ואתם תענשו על זה אחר כך בכמות החשיפה. טעות אחת כזו קשה מאוד לתקן אחר כך, זה נכון גם לאינסטגרם. 

שיווק בלינקדאין - שיווק ברשתות חברתיות

שיווק בליקדאין

למי לינקדאין פונה? לינקדאין היא פלטפורמה מצוינת לכל מה שקשור לעסקים מבוססי B2B או במילים אחרות, עסקים שמוכרים לעסקים אחרים. היא פונה למעסיקים שרוצים לגייס עובדים, ולאנשים שמחפשים עבודה ולהציג את ההשגים והידע שלהם בתחום המקצועי. 

למה הקהל שם? גולשים נכנסים ללינקדין בשביל לקרוא תוכן איכותי שמלמד ומחדש על מנת להיות “על זה” בתחומם. לכן שימו לב שאתם צרכים לחדש ולתת תוכן ששווה ללקוחות הפוטנציאלים שלכם לקבל ממנו איזה שהוא ערך גם לפני שהם רוכשים.

איזה סוג של תוכן אפשר לפרסם בה? היא קצת כמו פייסבוק בפיצ’רים שלה: טקסט, תמונות, הנפשות, סרטונים קצרים וקישורים למאמרים.

ניתן למכור ממנה? לא ממזמן הודיעה לינקדין כי היא תשיק שירות חדש לפרילנסרים שבו יהיה אפשר יהיה לשכור אותם ולשלם להם ישירות מהפלטפורמה, להשוות מחירים בניהם וכו’. כרגע ניתן להשתמש בפרסום ממומן בלינקדאין כדי להוביל לחנות ולהצעות שלנו. 

חשוב לדעת: אם אתם רוצים לפנות לעסקים, לינקדין היא הפלטפורמה לעשות את זה! אם אתם מפחדים כי אתם מרגישים שאתם עדיין לא שולטים בשפה האנגלית בצורה שוטפת וזה מה שמעכב אתכם, תדעו לכם שהפוסטים שאתם מעלים שם כבר לא חייבים להיות כתובים רק באנגלית. השימוש בעברית הולך ותופש תאוצה, אל תתנו לזה להיות הסיבה שאתם לא שם.

אזהרת מסע: כדאי לשים לב שהפרסום הממומן בלינקדאין הוא הכי יקר מכל הפלטפורמות, לכן חשוב להבין האם אתם באמת צריכים אותו. בנוסף, התוכן בלינקדאין הוא הרבה פחות מכירתי. על כל 8-10 פוסטים איכותיים עם ערך שנפרסם בלינקדאין, רק פוסט 1 יהיה מכירותי.

שיווק ביוטיוב

שיווק ביוטיוב

למי יוטיוב פונה? לכולם! יוטיוב פונה לטווח גילאים הרחב ביותר. מצעירים בתחום הגיימינג, האיפור והלייף סטייל, ועד למבוגרים שמחפשים סרטוני “עשה זאת בעצמך” וסרטונים מקצועיים ובידוריים כאחד.

למה הקהל שם? בידור ולמידה. מצד אחד ניכנס ליוטיוב כדי לצפות בסדרה כמו “קופה ראשית” בערוץ של כאן 11, נתעדכן בחדשות דרך הערוץ יוטיוב של חדשות 13, נשמע מוזיקה מהאלבום החדש של טיילור סוויפט וגם ניכנס לערוץ מקצועי כדי ללמוד לשווק את העסק, ערוץ וידיאו או לבנות אתר. 

איזה סוג של תוכן אפשר לפרסם בה? סרטונים. ביוטיוב לעומת טיקטוק, יש הרבה יותר אורח רוח לגולשים, הם מצפים לסרטונים מעמיקים יותר. יש גולשים שמבלים ביוטיוב אפילו 6 שעות שבועיות על שיטוטים בין סרטון לסרטון. לא סתם אומרים שאפשר ללמד אדם עם שני רגליים שמאליות לעשות טוורקינג אם נופלים על הסרטון הנכון ביוטיוב.

לאחרונה יוטיוב הוסיפה יכולת לפרסם סרטונים קצרים (Shorts) כמו בטיקטוק וכמובן יש בה גם יכולת לעלות לשידור חי כמו באינסטגרם ופייסבוק.

ניתן למכור ממנה? לא ניתן למכור ישירות ביוטיוב, אבל מתחת לכול סרטון שאתם מפרסמים שם ניתן להוסיף הערות עם קישורים ולשלוח את הצופים לקבל עוד פרטים בפלטפורמות האחרות שלכם. 

שיווק ברשתות חברתיות

חשוב לדעת: יוטיוב היא פלטפורמה מצוינת לביסוס אוטוריטה של מומחים בתחומכם. ברגע שיש מספיק סרטונים שעונים בצורה איכותית על שאילתות או מילות מפתח פופולריות בחיפושים בגוגל, השמיים הם הגבול. כמעט תמיד כשאנחנו מחפשים מידע על איך לעשות משהו, נעדיף תמיד לראות סרטון הסבר מאשר לקרוא מאמר.  

אזהרת מסע:

  • כפי שציינתי למעלה, אם החלטתם להתחיל לייצר סרטונים איכותיים ובידוריים כאחד ביוטיוב אל תשכחו לעשות מחקר מילות מפתח כדי להופיע בתוצאות חיפוש רלוונטיות, ולקבל חשיפה בחינם דרך מנוע החיפוש.
  • בגלל שיוטיוב שייכת לגוגל, היא נחשבת למנוע חיפוש שלה לכל דבר ועניין. סרטונים שנצור ביוטיוב, יופיעו גם בגוגל ויש לזה פוטנציאל ענק. לכן, חשוב לבחור את המילות מפתח שנשתמש בהם בתיאור של הסרטון ובכותרת.
  • אל תדאגו לגבי איכות הצילום, ממש לא חייבים לשכור לכך חברת הפקה, אפשר בהחלט להעמיד חצובה וטלפון עליה ולעשות סרטון טוב. יש אין ספור אפליקציות עריכה כמעט חינמיות או חינמיות לחלוטין רק צריך לחפש.
    מה שכן חשוב ושווה להשקיע בו קצת זה איכות הסאונד דווקא. סרטון יוטיוב שנופל, נופל בדרך כלל לא על איכות הצילום אלא על איכות הסאונד. יש מיקרופוניים איכותיים גם ב100 שקל, אם החלטתם שיוטיוב היא הדרך, שווה להשקיע במיקרופון לפחות.
  • אל תשכחו להתייחס לתיאור ולכל הפיצ’רים ביוטיוב ולמלא הכל כמו שצריך. לשים קישורים נוספים למוצרים שאתם מדברים עליהם, מאמרים וPDF שיהיה ניתן להוריד. ככל שהתיאור יהיה יותר איכותי מסודר ומושקע גוגל תפנק אתכם בחשיפה גדולה יותר וגם העוקבים שלכם יגיעו בקלות רבה יותר לכל המידע. 

לסיכום

אז… דיברנו על שיווק ברשתות חברתיות ולמדנו קצת יותר על כל פלטפורמה. במאמר הבא נלמד על איך להחליט בניהם, לוודא שהעמוד או הערוץ שלנו בכל פלטפורמה עונה על הציפיות על ידי צ’ק ליסט מושקע שהכנו במיוחד לכם. בהמשך נצלול לשיווק אורגני לעומת שיווק ממומן בכל פלטפורמה ומתי כדי להשתמש במה.

יש לכם עוד משהו שאתם ממש חייבים לדעת עליו ולא מצאתם? ספרו לנו בתגובות.

נתראה בחלק 2 בו נעמיק יותר על שיווק ברשתות חברתיות! 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

הנה עוד מספר פוסטים באותו נושא