לעבור תהליך של מיתוג עסקי ולהפוך את העסק שלכם למותג בולט, חכם ומעניין, זאת באמת לא משימה קלה. איך העסק צריך להיראות? מה הוא יגרום לאנשים להרגיש? האם זה יהדהד עם קהל היעד שלי?
אלו בדיוק שאלות שעולות כשאתם מתחילים לבנות מיתוג עסקי ולחשוב על איך לחבר את הנקודות בין מה שאתם מוכרים למי שאתם מנסים להגיע אליו.
בין אם אין לכם דבר מלבד הרעיון העסקי ובין אם אתם רוצים לרענן את המותג הקיים שלכם – במאמר זה תמצאו את כל הצעדים שיעזרו לכם לבנות זהות מותג חזקה עבור העסק שלך. הולך להיות מעניין, אז בואו נתחיל?
מה זה בעצם מותג?
מותג הוא לא רק שם ולוגו שמבדיל אותך בשוק הצפוף. המותג שלכם הוא איך שאנשים תופסים אותכם בכל מקום בו מתקשרים עם העסק שלכם.
מותגים הם קצת כמו אנשים – יש להם שם, סגנון אישי, דרך לתקשר, סטייל ורושם שהם משאירים על אנשים. כמו שג’ף בזוס מייסד אמזון אמר: “מותג הוא מה שאנשים אומרים עליך כשאתה יוצא מהחדר”
אתם לא יכולים לבנות מותג מבלי להיות עקביים ולשמור על עקביות.
מה זה אומר? הזהות הייחודית שאתם תבנו לעסק שלכם, חייבת להתבטא בכל מקום: באתר שלכם, ברשתות חברתיות, בפרסומים, בדרך התקשרות שלכם מול לקוחות, במיילים שיווקים ועוד.
בניית המותג שלכם מסתכמת במספר שלבים עיקריים:
- חקירת קהל היעד והמתחרים שלכם.
- גיבוש האישיות והחזון שלכם, הגדרת השפה.
- בחירת שם העסק.
- כתיבת סלוגן.
- עיצוב: בחירת פלטת צבעים, פונטים, עיצוב הלוגו וכו'.
אז בואי נתחיל לסקור את כל השלבים בדרך למיתוג מנצח ואם יעלו לכם עוד שאלות, אתם תמיד מוזמנים לשאול אותי בתגובות
#1 מחקר
לפני הכול, עלייכם להבין את השוק הנוכחי בנישה שלכם: מי הם הלקוחות הפוטנציאלים שלכם ומי הם המתחרים שלכם?
יש כמה דרכים לעשות את זה, הנה כמה מהם:
- חפשו בגוגל את קטגוריית המוצרים או השירותים שלכם ונתחו את המתחרים שעולים.
- בדקו בקבוצות ופורמים שונים (בפייסבוק) על אילו מוצרים/שירותים מהנישה שלכם לקוחות ממליצים.
- שוחחו עם אנשים שהם חלק מקהל היעד שלכם ושאלו אותם מאילו מותגים הם קונים.
- תבחנו דפים ברשתות החברתיות שקהל היעד שלכם עוקב אחריהם.
כשאתם ממשיכים במחקר שלכם, רשמו:
- מי הם הלקוחות שלכם? מה מאפיין אותם?
- מי הם המתחרים המובילים שלכם?
- איך הלקוחות שלכם מדברים ועל מה הם מדברים?
חשוב שתעשו את זה לפני שתמשיכו קדימה מכיוון שזה מה שיעזור לנו להבין במה המותג שלכם צריך להתמקד וכיצד הוא יכול להתלבט בין המתחרים?
#2 הגדירו את האישיות והחזון של המותג שלכם
כדי להבין מה מבדל את המותג שלכם ומה הופך אותכם למיוחדים – הנה כמה שאלות ותרגילי מיתוג שיוכלו לגרום לכם לחשוב על האישיות של המותג שלכם:
- אילו מילים הייתם מקשרים למותג שלכם?
- אחת הדרכים הטובות היא להסתכל על המותג כאילו מדובר באדם. מה האופי שלו? האם הוא מצחיק? האם הוא רציני? מה התחביבים שלו? איך הוא מדבר? איך הוא מתלבש? ועוד...
- תרגיל מיתוג מהנה ושימושי הוא להעלות 3-5 שמות תואר שמתארים את סוג המותג שעשוי להדהד לקהל שלכם. ריכזתי לכם רשימה כזו של תכונות שיעזרו לכם להתחיל.
- בולט
- איכפתי
- רציני
- הרפתקן
- נקי
- צעיר
- אמין
- חברותי
- סמכותי
- שקט
- חזק
- גברי
- נשי
- חברותי
- חד
- שמרני
- תמים
- בוגר
- רגוע
- יוקרתי
- מצחיק
- מסתורי
- אלגנטי
- חמים
- גברן
- מפואר
- מיושן
- מתוק
- עדין
- צנוע
- אנרגטי
- רציני
- קליל
- עליז
- רציונלי
- אלטרואיסט
- קשוח
- סקסי
- מנהיג
- נינוח
- אינטלגנטי
- חכם
- רוחני
- ליברלי
- מרדן
- שנון
- מחוספס
- משונה
- אילו מטפורות או מושגים מתארים את המותג שלכם? חשיבה על המותג שלך כמטפורה יכולה לעזור לכם לזהות את התכונות האישיות שאתם רוצים שיהיו לו. זה יכול להיות רכב, בעל חיים, מפורסם, כל דבר – כל עוד יש לו מוניטין בולט שמזמן את סוג האווירה שאתם רוצים שהמותג שלכם ייתן.
#3 בחירת שם עסק
כפי שאמרתי בהתחלה, מותג הוא הרבה יותר משם. אישיות, חזון ומוניטין של מותג הם שמעניקים משמעות לשם.
כבעלי עסקים, שם העסק שלנו הוא ככל הנראה אחת ההתחייבויות הגדולות שעליינו לבצע. זה ישפיע על הלוגו שלכם, על הדומיין, על השיווק ועל הרישום שלכם במקומות שונים (מוצרים, מעטפות, ניירות, פריילרים וכו’).
באופן אידאלי, אתם תרצו שם עסק ייחודי שאי אפשר לבלבל אותו עם שחקנים אחרים בשוק. אם יש לכם תוכניות להרחיב את קו המוצרים או השירותים שלך בהמשך הדרך, אני ממליצה לשמור על שם העסק שלכם כללי כך שיהיה קל לסובב אותו מאשר שתבחרו שם מותג על פי קטגוריית מוצרים נוכחית.
כדי למצוא שם למותג שלכם, אתם יכולים לנסות את הגישות הבאות:
- להמציא מילה (כמו פפסי לדוגמה).
- להשתמש במילה מרמזת או מטפורה לעסק שלך.
- לתאר את זה מילולית (קחו בחשבון שזה עשוי לבלבל עם עסקים נוספים) כמו חנות תיקים.
- השתמשו בראשי תיבות של שם ארוך, כמו HBO.
- שנו מילה על ידי הסרת אותיות או הוספת אותיות.
- שלבו שתי מילים כמו: Pinterest – Pin interest או FACEBOOK – FACE BOOK
#4 כתיבת סלוגן
סלוגן קליט הוא חובה! משהו קצר ותיאורי שישקף את החזון של המותג שלכם ושתמיד יהיה נוכח: באתר, ברשתות חברתיות, בכרטיס הביקור וכו’.
זכרו שתמיד אפשר לשנות את הסלוגן – פפסי שינתה למעלה מ-30 סלוגנים בעשורים האחרונים (!).
סלוגן הוא טוב הוא קצר, קליט ומשאיר רושם טוב.
#5 עוברים לעיצוב! (החלק הכי מהנה 😊)
זהו, הגיע הרגע שאנחנו מתאימים את העיצוב לאישיות של העסק שלנו, זה כמו הסגנון בגדים שהוא ילבש בכל מקום.
בשלב הראשון אנחנו נרכיב פלטת צבעים שתפקידם להעביר את התחושה והאווירה של המותג שלכם. לכל צבע יש משמעות ובחירת הצבעים שלנו תלווה אותנו לעיצוב הלוגו, האתר, הפונטים וכל אמצעי שנשווק ונתקשר עם הלקוחות.
כתבתי מדריך מעולה על משמעויות הצבעים ועל איך מרכיבים פלטת צבעים – לחצו כאן כדי לעבור למדריך המלא.
פתחו את המותג שלכם ככל שאתם גדלים
בניית מותג לא מפסיקה אחרי יצירת הלוגו או הסלוגן, ואפילו לא עם רגע ההשקה. המותג שלכם צריך להמשיך להתקיים ולהיות עקבי בכל מקום שבו הלקוחות שלכם מתקשרים אתכם, החל מהאתר האינטרנט, הבלוג ועד לשיווק שאתם עושים, שירות לקוחות והדרך בה אתם אורזים את המוצרים שלכם.
חשוב לזכור שלמרות כל מאמצי המיתוג, לא תמיד תהיה לכם שליטה 100% על הדרך בה אנשים תופסים את המותג שלכם.
אתם יכולים למשוך אותם בכיוון הנכון, ליצור רושם ראשוני נהדר ולנהל את המוניטין שלכם, אבל אתם לא תוכלו לשלוט בתפיסות אישיות שקיימות במוחו של אדם (לדוגמה, אם הייתה להם חווית שירות לקוחות לקויה, או שהמוצר/שירות שלכם נוגד את האידאולוגיה שלהם).
המקסימום שאתם יכולים לעשות הוא למקד את המותג שלכם, להיות תמיד עקביים במסרים שלכם ובדרך הוויזואלית שאתם מופיעים ולמצוא את השפה המשותפת עם קהל היעד שלכם. אני מקווה שעכשיו יש לכם את הכלים והידע להתחיל לבנות את המותג שלכם.
אם יש לכם עוד שאלות מוזמנים להשאיר לי תגובה.
בנוסף, הנה מספר מאמרים שיכולים לעזור לכם לבנות את המיתוג העסקי שלכם.
– זה הזמן של העסק שלך לזרוח –
מוכנים להפוך את העסק שלך למותג?
אני מזמינה אותך לשיחת אבחון במתנה בשווי ₪350
בה נבחן האם תהליך מיתוג עסקי מתאים עבורך.
לשיריון שיחה מלאי את הטופס הבא: